Home
Subscribe (free)
About NaturalNews
Contact Us
Write for NaturalNews
Media Info
Advertising Info

Washington Post Disgracefully Promotes a McCarthyite Blacklist From a New, Hidden, and Very Shady Group


Washington Post

(NaturalNews) The Washington Post has just committed journalistic suicide.

The once-esteemed publication ran with a highly publicized but journalistically shoddy hit piece, sourced from a secretive and shady group of shadowy people who refuse to identify themselves, with the intention of blacklisting news sites that disagree with the kind of state-run propaganda printed by WashPost.

The Post's commission of journalistic malpractice was so blatant and malicious that Gleen Greenwald, a mostly left-leaning independent journalist at The Intercept, tore into the shoddy journalism with his own analysis (reprinted in part below).

As Greenwald and co-author Ben Norton wrote, "[T]he article is rife with obviously reckless and unproven allegations, and fundamentally shaped by shoddy, slothful journalistic tactics." From the Intercept story:

In his article, the Post’s Timberg did not include a link to PropOrNot’s website. If readers had the opportunity to visit the site, it would have become instantly apparent that this group of ostensible experts far more resembles amateur peddlers of primitive, shallow propagandistic clichés than serious, substantive analysis and expertise; that it has a blatant, demonstrable bias in promoting the interests of western governments; and that it is engaging in extremely dubious McCarthyite tactics.

Below, I reprint a large portion of the original Intercept story by Ben Norton and Glenn Greenwald. I strongly encourage you to visit the original link in order to read the story will all hyperlinks intact.

Washington Post Disgracefully Promotes a McCarthyite Blacklist From a New, Hidden, and Very Shady Group

The Washington Post on Thursday night promoted the claims of a new, shadowy organization that smears dozens of U.S. news sites that are critical of U.S. foreign policy as being “routine peddlers of Russian propaganda.” The article by reporter Craig Timberg – headlined “Russian propaganda effort helped spread ‘fake news’ during election, experts say” – cites a report by a new, anonymous website calling itself “PropOrNot,” which claims that millions of Americans have been deceived this year in a massive Russian “misinformation campaign.”

This Post report was one of the most widely circulated political news articles on social media over the last 48 hours, with dozens, perhaps hundreds, of U.S. journalists and pundits with large platforms hailing it as an earth-shattering exposé. It was the most-read piece on the entire Post website after it was published on Friday.

Yet the article is rife with obviously reckless and unproven allegations, and fundamentally shaped by shoddy, slothful journalistic tactics. It was not surprising to learn that, as BuzzFeed’s Sheera Frenkel noted, “a lot of reporters passed on this story.” Its huge flaws are self-evident But the Post gleefully ran with it and then promoted it aggressively, led by its Executive Editor Marty Baron:

In casting the group behind this website as “experts,” the Post described PropOrNot simply as “a nonpartisan collection of researchers with foreign policy, military and technology backgrounds.” Not one individual at the organization is named. The executive director is quoted, but only on the condition of anonymity, which the Post said it was providing the group “to avoid being targeted by Russia’s legions of skilled hackers.”

In other words, the individuals behind this newly created group are publicly branding journalists and news outlets as tools of Russian propaganda, while cowardly hiding their own identity. The group promoted by the Post thus embodies the toxic essence of Joseph McCarthy but without the courage to attach their names to their blacklist. Echoing the Wisconsin Senator, the group refers to its lengthy collection of sites spouting Russian propaganda as “The List.”

The credentials of this supposed group of experts are impossible to verify, as none is provided either by the Post or by the group itself. The Intercept contacted PropOrNot and asked numerous questions about about its team, but received only this reply: “We’re getting a lot of requests for comment and can get back to you today =) [smiley face emoticon].” The group added: “We’re over 30 people, organized into teams, and we cannot confirm or deny anyone’s involvement.”

Thus far, they have provided no additional information beyond that. As Fortune’s Matthew Ingram wrote in criticizing the Post article, PropOrNot’s Twitter account “has only existed since August of this year. And an article announcing the launch of the group on its website is dated last month.” WHOIS information for the domain name is not available, as the website uses private registration.

More troubling still, PropOrNot listed numerous organizations on its website as “allied” with it, yet many of these claimed “allies” told The Intercept, and complained on social media, they have nothing to do with the group and had never even heard of it before the Post published its story.

...

The Washington Post should be very proud: it staked a major part of its news story on the unverified, untestable assertions of this laughable organization.

One of the core functions of PropOrNot appears to be its compilation of a lengthy blacklist of news and political websites which it smears as peddlers of “Russian propaganda.” Included on this blacklist of supposed propaganda outlets are prominent independent left-wing news sites such as Truthout, Naked Capitalism, Black Agenda Report, Consortium News and Truthdig.

Also included are popular libertarian hubs such as Zero Hedge, Antiwar.com and the Ron Paul Institute, along with the hugely influential right-wing website the Drudge Report and the publishing site WikiLeaks. Far-right, virulently anti-Muslim blogs such as Bare Naked Islam are likewise dubbed Kremlin mouthpieces. Basically, everyone who isn’t comfortably within the centrist Hillary-Clinton/Jeb-Bush spectrum is guilty. On its Twitter account, the group announced a new “plugin” that automatically alerts the user that a visited website has been designated by the group to be a Russian propaganda outlet.

...

To hype its own story, the Post article uncritically highlights PropOrNot’s flamboyant claim that stories planted or promoted by Russia’s “disinformation campaign” were viewed more than 213 million times. Yet no methodology is provided for any of this: how a website is determined to merit blacklist designation or how this reach was calculated. As Ingram wrote: “How is that audience measured? We don’t know. Stories promoted by this network were shared 213 million times, it says. How do we know this? That’s unclear.”

Presumably, this massive number was created by including on its lists highly popular sites such as WikiLeaks, as well The Drudge Report, the third-most popular political news website on the internet. Yet this frightening, Cold War-esque “213 million” number for Russian “planted” news story views was uncritically echoed by numerous high-profile media figures, such as New York Times deputy Washington editor Jonathan Weisman and professor Jared Yates Sexton — although the number is misleading at best.

Some of the websites on PropOrNot’s blacklist do indeed publish Russian propaganda — namely Sputnik News and Russia Today, which are funded by the Russian government. But many of the aforementioned blacklisted sites are independent, completely legitimate news sources which often receive funding through donations or foundations and which have been reporting and analyzing news for many years.

The group commits outright defamation by slandering obviously legitimate news sites as propaganda tools of the Kremlin.

One of the most egregious examples is the group’s inclusion of Naked Capitalism, the widely respected left-wing site run by Wall Street critic Yves Smith. That site was named by Time Magazine as one of the best 25 Best Financial Blogs in 2011 and by Wired Magazine as a crucial site to follow for finance, and Smith has been featured as a guest on programs such as PBS’ Bill Moyers Show. Yet this cowardly group of anonymous smear artists, promoted by the Washington Post, has now placed them on a blacklist of Russian disinformation.

The group eschews alternative media outlets like these and instead recommends that readers rely solely on establishment-friendly publications like NPR, the BBC, The New York Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, Buzzfeed and VICE. That is because a big part of the group’s definition for “Russian propaganda outlet” is criticizing U.S. foreign policy.

PropOrNot does not articulate its criteria in detail, merely describing its metrics as “behavioral” and “motivation-agnostic.” That is to say, even if a news source is not technically a Russian propaganda outlet and is not even trying to help the Kremlin, it is still guilty of being a “useful idiot” if it publishes material that might in some way be convenient or helpful for the Russian government. In other words, the website conflates criticism of Western governments and their foreign policies with Russian propaganda. News sites that do not uncritically echo a pro-NATO perspective are accused of being mouthpieces for the Kremlin, even if only unwitting ones.

While blacklisting left-wing and libertarian journalists, PropOrNot also denies being McCarthyite. Yet it simultaneously calls for the U.S. government to carry out “formal investigations” of these accused websites, “because the kind of folks who make propaganda for brutal authoritarian oligarchies are often involved in a wide range of bad business.” The shadowy group even goes so far as to claim that people involved in the blacklisted websites may “have violated the Espionage Act, the Foreign Agent Registration Act, and other related laws.”

In sum: they’re not McCarthyite; perish the thought. They just want multiple U.S. media outlets investigated by the FBI for espionage on behalf of Russia.

Who exactly is behind PropOrNot, where it gets its funding and whether or not it is tied to any governments is a complete mystery. The Intercept also sent inquiries to the Post’s Craig Timberg asking these questions, and asking whether he thinks it is fair to label left-wing news sites like Truthout “Russian propaganda outlets.” Timberg replied: “I’m sorry, I can’t comment about stories I’ve written for the Post.”

As is so often the case, journalists – who constantly demand transparency from everyone else – refuse to provide even the most basic levels for themselves. When subjected to scrutiny, they reflexively adopt the language of the most secrecy-happy national security agencies: we do not comment on what we do.

Timberg’s piece on the supposed ubiquity of Russian propaganda is misleading in several other ways. The other primary “expert” upon which the relies is Clint Watts, a fellow at the Foreign Policy Research Institute, a pro-Western think tank whose board of advisors includes neoconservative figures like infamous orientalist scholar Bernard Lewis and pro-imperialist Robert D. Kaplan, the latter of whom served on the U.S. government’s Defense Policy Board.

What the Post does not mention in its report is that Watts, one of the specialists it relies on for its claims, previously worked as an FBI special agent on a Joint Terrorism Task Force and as the executive officer of the U.S. Military Academy’s Combating Terrorism Center. As Fortune’s Ingram wrote of the group, it is “a conservative think tank funded and staffed by proponents of the Cold War between the U.S. and Russia.”

PropOrNot is by no means a neutral observer. It actively calls on Congress and the White House to work “with our European allies to disconnect Russia from the SWIFT financial transaction system, effective immediately and lasting for at least one year, as an appropriate response to Russian manipulation of the election.”

In other words, this blacklisting group of anonymous cowards – putative experts in the pages of The Washington Post – are actively pushing for Western governments to take punitive measures against the Russian government, and are speaking and smearing from an extreme ideological framework that the Post concealed from its readers.

Even more disturbing than the Post’s shoddy journalism in this instance is the broader trend in which any wild conspiracy theory or McCarthyite attack is now permitted in U.S. discourse as long as it involves Russia and Putin – just as was true in the 1950s when stories of how the Russians were poisoning the U.S. water supply or infiltrating American institutions were commonplace. Any anti-Russia story was – and is – instantly vested with credibility, while anyone questioning its veracity or evidentiary basis is subject to attacks on their loyalties or, at best, vilified as “useful idiots.”

Two of the most discredited reports from the election season illustrate the point: a Slate article claiming that a private server had been located linking the Trump Organization and a Russian bank (which, like the current Post story, had been shopped around and rejected by multiple media outlets), and a completely deranged rant by Newsweek’s Kurt Eichenwald claiming that Putin had ordered emails in the WikiLeaks release to be doctored – both of which were uncritically shared and tweeted by hundreds of journalists to tens of thousands of people, if not more.

The Post itself – now posing as warriors against “fake news” – published an article in September that treated with great seriousness the claim that Hillary Clinton collapsed on 9/11 Day because she was poisoned by Putin. And that’s to say nothing of the paper’s disgraceful history of convincing Americans that Saddam was building non-existent nuclear weapons and had cultivated a vibrant alliance with Al Qaeda. As is so often the case, those who mostly loudly warn of “fake news” from others are themselves the most aggressive perpetrators of it.

Indeed, what happened here is the essence of fake news. The Post story served the agendas of many factions: those who want to believe Putin stole the election from Hillary Clinton; those who want to believe that the internet and social media are a grave menace that needs to be controlled, in contrast to the objective truth which reliable old media outlets once issued; those who want a resurrection of the Cold War. So those who saw tweets and Facebook posts promoting this Post story instantly clicked and shared and promoted the story without an iota of critical thought or examination of whether the claims were true, because they wanted the claims to be true. That behavior included countless journalists.

So the story spread in a flash, like wildfire. Tens of thousands of people, perhaps hundreds of thousands or even millions, consumed it, believing that it was true because of how many journalists and experts told them it was. Virtually none of the people who told them this spent a minute of time or ounce of energy determining if it was true. It pleased them to believe it was, knowing it advanced their interests, and so they endorsed it. That is the very definition of how fake news functions, and it is the ultimate irony that this Post story ended up illustrating and spreading far more fake news than it exposed.

Read the incredible FULL STORY with all links at The Intercept.

Join the Health Ranger's FREE email newsletter
Get breaking news alerts on GMOs, fluoride, superfoods, natural cures and more...
Your privacy is protected. Unsubscribe at any time. | Learn more...



About the author:Mike Adams (aka the "Health Ranger") is a best selling author (#1 best selling science book on Amazon.com) and a globally recognized scientific researcher in clean foods. He serves as the founding editor of NaturalNews.com and the lab science director of an internationally accredited (ISO 17025) analytical laboratory known as CWC Labs. There, he was awarded a Certificate of Excellence for achieving extremely high accuracy in the analysis of toxic elements in unknown water samples using ICP-MS instrumentation. Adams is also highly proficient in running liquid chromatography, ion chromatography and mass spectrometry time-of-flight analytical instrumentation.

Adams is a person of color whose ancestors include Africans and Native American Indians. He's also of Native American heritage, which he credits as inspiring his "Health Ranger" passion for protecting life and nature against the destruction caused by chemicals, heavy metals and other forms of pollution.

Adams is the founder and publisher of the open source science journal Natural Science Journal, the author of numerous peer-reviewed science papers published by the journal, and the author of the world's first book that published ICP-MS heavy metals analysis results for foods, dietary supplements, pet food, spices and fast food. The book is entitled Food Forensics and is published by BenBella Books.

In his laboratory research, Adams has made numerous food safety breakthroughs such as revealing rice protein products imported from Asia to be contaminated with toxic heavy metals like lead, cadmium and tungsten. Adams was the first food science researcher to document high levels of tungsten in superfoods. He also discovered over 11 ppm lead in imported mangosteen powder, and led an industry-wide voluntary agreement to limit heavy metals in rice protein products.

In addition to his lab work, Adams is also the (non-paid) executive director of the non-profit Consumer Wellness Center (CWC), an organization that redirects 100% of its donations receipts to grant programs that teach children and women how to grow their own food or vastly improve their nutrition. Through the non-profit CWC, Adams also launched Nutrition Rescue, a program that donates essential vitamins to people in need. Click here to see some of the CWC success stories.

With a background in science and software technology, Adams is the original founder of the email newsletter technology company known as Arial Software. Using his technical experience combined with his love for natural health, Adams developed and deployed the content management system currently driving NaturalNews.com. He also engineered the high-level statistical algorithms that power SCIENCE.naturalnews.com, a massive research resource featuring over 10 million scientific studies.

Adams is well known for his incredibly popular consumer activism video blowing the lid on fake blueberries used throughout the food supply. He has also exposed "strange fibers" found in Chicken McNuggets, fake academic credentials of so-called health "gurus," dangerous "detox" products imported as battery acid and sold for oral consumption, fake acai berry scams, the California raw milk raids, the vaccine research fraud revealed by industry whistleblowers and many other topics.

Adams has also helped defend the rights of home gardeners and protect the medical freedom rights of parents. Adams is widely recognized to have made a remarkable global impact on issues like GMOs, vaccines, nutrition therapies, human consciousness.

In addition to his activism, Adams is an accomplished musician who has released over a dozen popular songs covering a variety of activism topics.

Click here to read a more detailed bio on Mike Adams, the Health Ranger, at HealthRanger.com.

comments powered by Disqus
Most Viewed Articles


Support NaturalNews Sponsors:

Support NaturalNews Sponsors:

Get alerted on heavy metals and pesticide test results for foods and supplements

Natural News is about to begin releasing lab test results for off-the-shelf food, supplement and pet food products, covering heavy metals, nutritive minerals, pesticides and herbicides. These details will be released exclusively to Natural News email newsletter subscribers (FREE) and will NOT be publicly posted on the website. To be alerted, join our free email newsletter now, and watch for lab test results in the weeks ahead.

Enter your email address below to subscribe to our email announcement list (but don't use gmail). Your privacy is protected and you can unsubscribe at any time. If you don't join our email list, you may never see our valuable content again via Facebook, Google or YouTube. CENSORSHIP has now reached EXTREME levels across the 'net. The truth is being suffocated. Subscribe now if you want to escape the delusional bubble of false reality being pushed by Google and Facebook.

Once you click subscribe, we will send you an email asking you to confirm your free subscription.