What makes us different? Read our Declaration of Journalistic Independence Home | About Natural News | Contact Us | Write for Natural News
Search our 25,000 free articles and special reports

Fish oil shown to help save eyesight

Tuesday, July 11, 2006 by: NaturalNews
Key concepts: Fish oil, Omega-3 and Fatty acids

Want stories like this e-mailed to you? Click here for free email alerts

Email this article to a friend Printable Version
Replace your toxic laundry detergent with natural laundry soap that grows on trees!
How to halt type-2 diabetes with nutritional therapy - over 50% cure rate proven in studies
How to treat and cure over 100 health conditions using little-known health secrets
How to blend nutritious meals in minutes with Adams' Superfood smoothie recipes (Delicious!)

Browse more health books...
Shop our eco-friendly products...

Aquasana

The Health Ranger recommends and USES Aquasana water filters. FREE decanter with *any* purchase from Aquasansa.
(NaturalNews) Two recent studies show that eating fish frequently and not smoking may significantly reduce the risk of developing age-related macular degeneration (AMD).

A study published in July's Archives of Ophthamology examined data from 681 World War II male twins in their 70s. The group consisted of 222 men with intermediate- or late-stage AMD and 459 men with early or no AMD. Researchers had the men fill out questionnaires on their history of smoking and alcohol use, as well as their diet, physical activity and use of vitamins and supplements.

The researchers from the Massachusetts Eye and Ear Infirmary, affiliated with Harvard Medical School in Boston, found that current smokers had a 1.9-fold greater risk of developing AMD, while past smokers increased their risk 1.7-fold, compared to nonsmokers. The study also found that those who ate the most fish -- at least two weekly servings -- reduced their risk of AMD by 45 percent over those who had less than one weekly serving.

Australian researchers at the University of Sydney also recently completed a five-year study of 2,900 people 49 and older, and found that people who ate at least one weekly serving of omega-3 fatty acid-rich fish -- such as salmon and mackerel -- reduced their risk of developing AMD by 40 percent.

Dr. Johanna Seddon, who led the Boston-based study, stressed the importance of not only getting enough omega-3 fatty acids, but also properly balancing the amounts of omega-3s with omega-6 fatty acids.

"The ideal omega-6/omega-3 ratio is 3:1 to 4:1," Seddon's team wrote. "However, the average American's diet has an omega-6/omega-3 ratio that ranges from 10:1 to 50:1." Seddon says over-eating omega-6 fatty acids -- found in oils from corn, safflower and sunflower -- diminishes the protective effects of omega-3s.

###
The Health Ranger recommends and personally uses Aquasana water filters:

NaturalNews Exclusive: FREE decanter with *any* purchase from Aquasansa. Click here to claim:


Related Articles:

Brain health dramatically improved by intake of omega-3 fatty acids and fish oils

The Right Type of Fats for Health and Longevity

Taking fish oil supplements in late pregnancy boosts baby's brainpower, study finds

Fish Oil Reduces Airway Inflammation Caused by Exercise-Induced Asthma (press release)

Fish Oil Protects Against Colon Cancer

Take Action: Support NaturalNews.com

Email this article to a friend

Share this article on: NewsVine | digg | del.icio.us

Permalink to this article: http://www.NaturalNews.com/019605.html

Reprinting this article: Non-commercial OK, cite NaturalNews.com with clickable link.

Embed article link: (copy HTML code below):

Receive our Natural Health Newsletter for FREE

Subscribe now to receive a summary of each day's most important natural health stories, plus get full, free access to the entire archives of books on HealthBookSummaries.

You'll also get access to 20+ free downloadable reports and exclusive interviews here on NaturalNews.com. Join over 1.2 million monthly readers. Unsubscribe anytime. Your email privacy is protected. We absolutely do not sell or share email addresses with anyone!
  • Receive breaking news alerts on natural health solutions, renewable energy, the environment, global warming and more.
  • Get instant access to over 20 downloadable health reports and exclusive interviews.
  • Get full access to the entire archives of downloadable book summaries from HealthBookSummaries.com.
Your Email Address:
100% free of charge. Unsubscribe anytime.
Absolutely no spam. We respect your email privacy.

"I'm so impressed with the work that you're doing and the information you're disseminating, it's just vital for people to get this sort of information."

- Michael T. Murray, author of The Encyclopedia of Natural Medicine

"Mike Adams has one of the best websites on the Internet. His articles, podcasts and books will improve your life, and possibly save it."

- Suzy Cohen, R.Ph., author of The 24-Hour Pharmacist

Breaking News from across the 'net:

Magnesium Sulfate Slashes Risk of Cerebral Palsy in Newborns by Fifty Percent

Wave of "Floating-Rate Notes" to Bankrupt Banks Over Next 12 Months

Cancer Spreads Through Body Long Before Tumor Develops

All Antipsychotic Drugs Boost Risk of Stroke in ALL Patients, Researchers Warn

            See all Breaking News...

Also Posted Today

Vegan Diet Reduces Risk of Arthritis, Heart Attack and Stroke

Studies Show That Maca Boosts Sex Drive

Prominent Neurosurgeons Fear Cell Phone Use Causes Brain Tumors

FDA Seizes Pet Foods From Petco Distribution Center

Germany Bans Eight Pesticides Linked to Honeybee Population Collapse; Clothianidin Chemical Found Contaminating Dead Bees

No End Seen to Cartel's Destruction of Food Capacity

Discover on NaturalNews NaturalPedia™

Fish oil
Omega-3
Fatty acids

Also on NaturalNews:

Streaming Health Ranger Videos
CounterThink Cartoons
FREE Special Reports
Podcasts

Free Health Reports!

Amazon Herb Company review
The pH Nutrition Guide to Acid / Alkaline Balance
Pet Food Ingredients Revealed! (shocking)
Medicine From Fish
The Water Cure
The Healing Power of Sunlight and Vitamin D

Related CounterThink Cartoons

Featured Videos

Short clip on Aspartame
A short clip on aspartame from the documentary All Jacked Up.
Click here to view now...

Exclusive video on Aspartame
The dangers of aspartame! Exclusive interview footage from Cori Brackett of Sweet Remedy.
Click here to view now...

Exclusive Footage from All Jacked Up!
See interview footage featuring the Health Ranger in the upcoming junk food film, All Jacked Up.
Click here to view now...

Drug Ad Parody
See the Health Ranger's satire parody of Merck's cholesterol drug ad.
Click here to view now...

This site is part of the Natural News Network © 2008 All Rights Reserved. Privacy | Terms All content posted on this site is commentary or opinion and is protected under Free Speech. Truth Publishing International, LTD. is not responsible for content written by contributing authors. Truth Publishing sells no health or nutritional products and earns no money from health product manufacturers or promoters. The information on this site is provided for educational and entertainment purposes only. It is not intended as a substitute for professional advice of any kind. Truth Publishing assumes no responsibility for the use or misuse of this material. Your use of this website indicates your agreement to these terms and those published here. All trademarks, registered trademarks and servicemarks mentioned on this site are the property of their respective owners.